| Trainingsweekend 2009 in Eerbeek |
|
Vrijdagavond 19.30 u. Anneke staat op de stoep, met een in mijn beleving heel bescheiden sporttas. Nee, neem dan mezelf. Het ziet eruit alsof ik 3 weken op vakantie ga naar een oord waar het weer uiterst onvoorspelbaar is: je moet op alles voorbereid zijn en dus neem je veel mee. Het enige wat er niet aan klopt is dat ik niet 3 weken ga maar twee dagen (en nachten)… Enfin, uurtje of acht, we rijden. Het is droog! Dat is al heel wat, ik herinner mij alleen maar autoritten naar trainingsweekenden waarbij het met bakken uit de hemel kwam. Sommige diehards blijven tot in de kleine uurtjes (zelfs tot na 03.00 u. heb ik me laten vertellen) zitten om te kaarten, te darten. Ook het voetbalspel is voor een aantal heel vermakelijk. Het is lekker weer, droog, niet zonnig maar niet heel koud. Er wordt in drie groepen gelopen, waarbij groep 1 van Willem opvallend klein blijft. De mannen sparen zich wellicht voor de middag, c.q. de rest van het weekend, of proberen verstandig te blijven en naar het lijf te luisteren om verergering van beginnende of al bestaande blessures te voorkomen. Voor mezelf sprekend (de middelste groep met Els): het is altijd weer een heel avontuur! Eerst even wennen, even moed verzamelen… Dan wordt het vanzelf een prachtige, mooie, spannende en zinderende tocht met veel afwisseling. Ik vind het goed te doen, ik geniet van de klimmetjes en afdalingen. We houden het droog en er is haast geen wind, maar opeens gaat het toch echt gebeuren: de voorspelde regen trekt over ons heen en is niet meer te stoppen. Het regenjasje dat ik op het stuur had vastgebonden biedt uitkomst maar uiteindelijk ben ik, en zijn we allemaal, drijfnat. Ja hoor, een hagelbui kan er ook nog wel bij. De hagelstenen gaan door mijn helm en smelten heel gemeen op mijn hoofd! Het kaart lezen gaat niet eenvoudig en brengt slechts verwarring… Daardoor fietsen we een heel stuk om en beklimmen daardoor ook nog de Posbank (verhard). Het ijs ligt nog in de berm als we boven komen. Inmiddels zijn de remblokjes van Huug zoek en is voorzichtigheid geboden. Geflankeerd door Aad die zich als zijn persoonlijke rem opwerpt, komt hij de Posbank af. Het is inmiddels flink afgekoeld en ook als je wel nog je remblokjes hebt, valt remmen niet mee, want de handen zijn steenkoud en gevoelloos! Als ik weer “bij de mensen ben” is de voorbereiding voor de Spaanse maaltijd onder leiding van Bert D., Maria en Peter V. in volle gang. Krijg je het vanzelf warm van! De volgende ochtend maken we ons klaar voor de volgende looptraining. We vertrekken in de mist. De zon probeert het wel, maar verliest het toch. Wat is het ondanks het beperkte zicht mooi op de hei! We lopen veel onverharde stukjes en prijzen ons gelukkig, dit wil je niet missen! Na terugkomst eten volgens de zelfde formule, daarna ligt er een opdracht op ons te wachten, die geen fysieke, maar wel herseninspanning vergt: We moeten van alle kinderfoto’s uit de oude doos zeggen wie het is. Een hele uitdaging, het valt beslist niet mee! Sommigen zie je meteen, andere gezichten kun je echt niet thuisbrengen. En soms denk je dat je het weet (ahum) maar blijk je eigenwijs te zijn…. Daarna maken we ons op voor het laatste spel, waar het er hard aan toe gaat: Het bekende cijferspel wordt uitgevoerd in groepjes. Wie dacht dat hij/zij rustig aan kon doen heeft het mis: er wordt gestreden tot het laatste cijfer is bemachtigd. Het was een geweldig weekend, dat mijn verwachtingen weer helemaal waarmaakte!
|